Dirigent

Henk Soenen

Henk Soenen (België, Wervik, 10 April 1965)
Aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent behaalde Henk Soenen een eerste prijs notenleer en geschreven harmonie, het hoger diploma klarinet en kamermuziek, het meestergraaddiploma klarinet (Freddy Arteel) en pedagogische getuigschriften voor klarinet en kamermuziek.

Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht behaalde hij het praktijkdiploma voor orkestdirectie en ensembleleiding (Jurjen Hempel, Kenneth Montgomery, masterclass Peter Eötvös).
Henk Soenen trad op in binnen- en buitenland met heel wat kamermuziekensembles (The Moscow Chamber Soloists, The Rubio String Quartet, Claribel, Grupetto) en orkesten (Orkest Jeugd en Muziek Vlaanderen Europalia Japan 1989, I Fiamminghi, Collegium Instrumentale Brugense, Prima La Musica, Brussels Philharmonic, Flanders Symphony Orchestra).
Opnamen voor radio en TV, evenals CD-opnamen gingen hiermee gepaard.
In kamermuziekverband (met Zoë Hwang, Levente Kende, Zeger Vanderstene, Piet Kuijken) en orkestverband (I Fiamminghi, Prima La Musica) concerteerde hij meermaals voor het Festival van Vlaanderen.
Op het Clarfest 1993 te Gent (klarinet-wereldcongres) voerde hij met groot succes het Concertino voor Henk (een compositie van zijn vader Willy Soenen) uit met het Groot Harmonieorkest van de Gidsen. Hieruit volgden solistische optredens op het ClarinetFest in Chicago 1994, Tempe 1995, Lubbock 1997 (creatie Tango and Tarantella, Willy Soenen), Oostende 1999 (creatie van het klarinetconcert van Willy Soenen met het Vlaams Radio Orkest o.l.v. Dirk Brosse), Oklahoma 2000, Porto 2009, Orlando 2017, Oostende 2018 (creatie Concertino Gioioso, Willy Soenen met de Koninklijke Muziekkapel van de Marine o.l.v. Bjorn Verschoore).
Als student orkestdirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht dirigeerde hij tijdens operaprojecten zoals Don Giovanni, The Rake’s Progress en Yevgeny Onegin.
Als dirigent leidde hij in producties zoals Diary of Ronald Hansen (Dirk D’Ase) voor Kameropera Transparant, Les Indes Galantes voor Mallemuze, The King and I, Die Fledermaus, Der Vogelhändler, Hello Dolly, Het Meisje van Damme, Die Lustige Witwe en Das Land des lächelns voor Kunst Veredelt Roeselare, Peer Gynt, de musical (Willy Soenen) en De Diplomaat (Jean Douliez) voor Dolce Legato Gent met onder andere sopraan Hanne Roos.
Hij dirigeerde creaties van Frank Van Gompel (American Psycho) en Marina Krylova. Met het harmonieorkest van de universtiteit van Salt Lake City dirigeerde hij tijdens een tournee in België werk van Willy Soenen.
Henk Soenen is leraar klarinet, saxofoon en groepsmusiceren aan de Academie voor Muziek en Woord Tielt en het Conservatorium aan Zee Oostende (tevens leraar orkestdirectie).
Als klarinettist is Henk Soenen verbonden aan de ensembles Grupetto en Claribel (eveneens als dirigent).
In 2016 voerde hij ‘Le Sans papiers’, kameropera van Willy Soenen op tekst van Roger Van Ransbeek uit met onder andere sopraan Anna Pardo Canedo.
In 2017 maakte Henk Soenen een bewerking, Peer! genaamd (familievoorstelling) van Peer, de musical (Willy Soenen) en voerde dit uit met o.a. Kurt Defrancq (verteller/acteur) en Anna Pardo Canedo en Dirk Laplasse.
In 2021 maakte hij een bewerking, o(H)neGin genaamd (familievoorstelling) van de opera Yevgeny Onegin (van P. I. Tsjaikovski) met onder andere Anna Pardo Canedo en Bruno De Canne.
Met het Claricross Quartet (met o.a. pianist Brecht Degryse) brengt hij cross-over klassiek/jazz.
Hij is docent op de internationale klarinet zomercursus Belgian Clarinet Academy, Oostende.